Thursday, July 16, 2009

För hembygd.... och hembygd.

Jag deltog igår i en tävling mellan min egen hemsocken och grannsocknen. Detta i samband med att lokalradion anordnar en rad sockenbataljer som man därefter direktsänder. Eftersom min socken nu blivit utmanad så fick man ju ställa upp då man blev tillfrågad (en annan av mina gamla vänner, hemma på semester, ska slåss för sin hembygd om ett par veckor). Inom de olika grenarna lyckades vi faktiskt spöa grannarna, som dock bjöd på gott motstånd. Jag och min medtävlare behövde emellertid inte skämmas i frågesporten där vi klarade fem av sex frågor (83,3 %). Efter det smet jag förbi min moder och åt en segermiddag bestående av ägg, potatis och korv (stekt alltihop).

Väntar annars ut den förfärliga stockholmsveckan a.k.a. slödderveckan (enligt vår räddningstjänst). Läste i går om någon käck man ur öfverklassen som "inte varit iland i Visby utom för att hämta fler tjejer till festen". Han hade naturligtvis egen båt med sig. Eller yacht. Undrar om han kan köra den själv eller om han fått hyra någon proletär till att sköta den biten? Tänker i alla fall inte sätta min fot i hamnen förrän nästa vecka då detta gäng avlägsnat sig.

Utöver lite slött jobb så har jag för första gången stiftat bekantskap med författare Johan Ajvide Lindkvist (vars mellannamn låter exakt som en gotländsk gård, varför jag ett tag trodde han snott det men det verkar inte så ändå...). Blev dock inte hans numera nästan söndertjatade debut "Låt den rätte komma in" utan istället hans andra roman, "Om hanteringen av odöda". En intressant och udda skräckroman om vad som faktiskt skulle hända om döda vaknade. Hur skulle samhället reagera? Hur snabbt skulle folk vänja sig även vid detta? O.s.v. Och jag kan här inte säga för mycket utan att avslöja delar av handlingen. Underliggande budskap är dock att man nog måste kunna släppa taget ibland och att det inte är bra när naturen mixtrar. På så vis påminner upplägget lite om "Jurtjyrkogården".

För övrigt noterar jag att "Mördare okänd", den trevliga brittiska serien om gamla mordfall, åter börjat sändas. Go, Trevor Eve.

2 comments:

crrly said...

Grattis! ;-)

Mikkan said...

Jag har inte läst Jonas ännu, men vart helt knockad av filmen, så jag är sugen på vilka merkvaliteter boken (Låt den rätte då) kan bringa. För en gångs skull verkar de som läst vara nöjda med filmen men tycka att boken är ett strå vassare. Lite kul att (framförallt) herrar i min närhet som inte brukar läsa annars har tagit in och tagit till sig just denna historia.